کد خبر: 659208
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۶ ۰۹:۵۵:۰۰
| |

توافق جدید آمریکا و عربستان با خاورمیانه چه می‌کند؟

روزنامه اعتماد نوشت: مذاکرات بین واشنگتن و ریاض اخیرا سرعت گرفته است و به گفته افرادی که در بحث گفت‌وگوهای خصوصی خواستند نام‌شان فاش نشود، بسیاری از مقامات خوشبین هستند که می‌توانند ظرف چند هفته به یک توافق دست یابند. چنین توافقی به‌طور بالقوه خاورمیانه را تغییر می‌دهد.

توافق جدید آمریکا و عربستان با خاورمیانه چه می‌کند؟
کد خبر: 659208
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۶ ۰۹:۵۵:۰۰

روزنامه اعتماد در گزارشی محرمانه‌های توافق آمریکا و عربستان را بررسی کرده است. 

به گزارش اعتماد، به گفته افراد آگاه، امریکا و عربستان‌سعودی در حال نزدیک شدن به یک پیمان تاریخی هستند که تضمین‌های امنیتی را به پادشاهی ارائه می‌دهد و در صورت پایان یافتن جنگ غزه، راه مناسبی برای روابط دیپلماتیک عربستان با اسراییل تعیین کند. این پیمان با موانع فراوانی روبه‌رو است، اما نسخه جدیدی از چارچوبی است که با جنگ غزه در 7 اکتبر و شروع درگیری در غزه، از روی میز برداشته شد. مذاکرات بین واشنگتن و ریاض اخیرا سرعت گرفته است و به گفته افرادی که در بحث گفت‌وگوهای خصوصی خواستند نام‌شان فاش نشود، بسیاری از مقامات خوشبین هستند که می‌توانند ظرف چند هفته به یک توافق دست یابند. چنین توافقی به‌طور بالقوه خاورمیانه را تغییر می‌دهد.

این روزنامه افزوده است: به ادعای ناظران چنین پیمانی فراتر از تقویت امنیت اسراییل و عربستان‌سعودی، موقعیت امریکا را در منطقه به بهای تضعیف قدرت چین تثبیت خواهد کرد. این پیمان ممکن است به عربستان‌سعودی اهرم‌هایی دهد که به اندازه کافی قوی باشد و حتی با تایید سنا به مهم‌ترین صادرکننده نفت جهان دسترسی به تسلیحات پیشرفته ایالات‌متحده را بدهد که قبلا ممنوع بود. ولیعهد محمد بن سلمان با محدود کردن فناوری چینی از حساس‌ترین شبکه‌های کشورش در ازای سرمایه‌گذاری قابل توجه ایالات‌متحده در هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی موافقت خواهد کرد و از کمک امریکا برای ایجاد برنامه هسته‌ای غیرنظامی خود برخوردار خواهد شد

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها