کد خبر: 659204
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۶ ۱۰:۰۵:۴۶
| |

صندوق ذخیره فرهنگیان به نهاد مالی تبدیل نشود سونامی نارضایتی فرهنگیان منجر به تنش اجتماعی خواهد شد

روزنامه اعتماد نوشت: ما معتقدیم اگر هر چه سریع‌تر این صندوق به یک نهاد مالی طبق قوانین بازار سرمایه ایران تبدیل نشود، سونامی نارضایتی فرهنگیانی که تا سال ۱۴۰۴ بازنشسته می‌شوند، منجر به تنش‌های اجتماعی و اقتصادی فراوان برای کشور و حکومت خواهد شد.

صندوق ذخیره فرهنگیان به نهاد مالی تبدیل نشود سونامی نارضایتی فرهنگیان منجر به تنش اجتماعی خواهد شد
کد خبر: 659204
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۶ ۱۰:۰۵:۴۶

  «سونامی نارضایتی از عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان» عنوان یادداشت مهدی سورگی برای روزنامه اعتماد است که در آن آمده: صندوق ذخیره فرهنگیان در سال ۱۳۷۴ با هدف «ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان در زمان بازنشستگی» تاسیس شد.  به ما گفتند: 

- می‌توانید تا سقف ۵٪ حقوق خود را در این صندوق ذخیره کنید و دولت هم به همین میزان واریزی خواهد داشت و عملا شما ۱۰۰٪ سود خواهید کرد.

- شما معلمان سواد مالی نداشته و سرمایه‌گذاری بلد نیستید، ما این پول‌ها را به دست افراد کاردان خواهیم سپرد و مثل «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود»، با این دریای پول جمع‌شده کارهایی خواهیم کرد که هم کشور توسعه پیدا کند و هم شما در زمان بازنشستگی هیچ دغدغه‌ای نداشته باشید.

- افرادی امین بر امورات این صندوق نظارت خواهند که  نه تنها خدا ترس هستند، بلکه همیشه و در همه حال مدافع سرمایه شما خواهند بود و نخواهند گذاشت ذره‌ای حیف و میل شود.

امروز یک سال مانده به سی سالگی صندوق وضعیت چیزی نیست که به ما گفته شده بود: 

- برای هر فرهنگی عضو صورت وضعیتی صادر شده که وقتی به آن نگاه می‌کنیم احساس غبن، تحقیر و خسران به ما دست می‌دهد.

- نه خبری از واریزی دولت معادل واریزی عضو است.

- نه خبری از سودسازی‌های چشمگیر (حتی از تورم هم سبقت  نگرفته) 

مضاف بر این سود واریزی دولت بیشتر از سود واریزی عضو حساب شده، هیچ مرجعی هم برای پاسخگویی به این روش محاسبه وجود ندارد .

 واحد رفاه و تعاون ادارات هم طوطی‌وار مطالبی غلط در مورد سودسازی‌های موسسه را تکرار می‌کنند.

زمانی فهمیدیم چنین کلاه گشادی سرمان رفته که فرم‌های بازنشستگی به دست در راهروهای ادارات آموزش و پرورش راه افتاده بودیم، چرا زودتر نفهمیدیم؟چرا این‌قدر ساده بودیم؟ چرا اجازه دادیم که چنین کلاه گشادی سرمان برود؟

به مدیران صندوق مراجعه کردیم، برای تسویه با تمام فرهنگیان عضو طبق این صورت وضعیت‌ها یک‌پنجم کل دارایی‌ها کافی بود، گفتند بقیه هم دارایی بین‌نسلی یا انفال است. کار را به مراجع بالاتر تصمیم‌گیری بردیم. موضوع انفال (دارایی بین‌نسلی) منتفی و مقرر شد همه دارایی‌های موسسه بین فرهنگیان در قالب ارزش مالکانه تقسیم شود.

دوره آقای نیکدل (سال ۱۳۹۹) قرار شد تا سال ۱۴۰۰ حدود ۹۶٪ دارایی‌ها در قالب ۴ هلدینگ وارد بورس سپس ارزش مالکانه تقدیم فرهنگیان عضو خواهد شد.

مهندس نیکدل رفت و دکتر نجف‌پور آمد و قرار شد ۱۰٪ کل دارایی‌ها در قالب شرکت سهند تخصیص یابد.  دکتر نجف‌پور رفت و دکتر احمدی آمد و همان هم نشد.

امروز به این نتیجه رسیده‌ایم، این موسسه صندوق تنخواه گردان وزارتخانه آموزش و پرورش است. 

وزیر آموزش و پرورش در امور صندوق قدرت مطلق دارد، نایب رییس هیات امنا (معاون مالی و پشتیبانی وزیر) می‌تواند برای حل و فصل مشکلات ریز و درشت وزارتخانه دست در جیب موسسه کند.

بیش از 7 هزار پست‌ و سمت خود موسسه و شرکت‌های تابعه آن محلی است برای انواع مراودات سیاسی و جناحی و تعیین حقوق‌های نجومی برای اعوان و انصار 

سود و زیان‌دهی شرکت‌های تابعه اصلا مهم نیست، مهم این است که یک عده از این سفره نانی ببرند و حقوق‌هایی بالاتر از حقوق یک فرهنگی بگیرند.

برخی معتقدند مافیا زر و زور تزویر بر این موسسه تسلط یافته‌اند، اما تحقیقات ما نشان داده که ساختار به گونه‌ای طراحی شده که حتی کسی دیگرهم بر راس آن قرار بگیرد اتوماتیک مافیای زر و زور و تزویر مرتبط با همان شخص را شکل خواهد داد.

لذا اصلاح امور صندوق به شیوه بنگاه‌داری تقریبا غیرممکن شده و اگر عزم جدی برای اصلاح باشد، تنها راه باقی مانده کوچک‌سازی موسسه و تبدیل آن به یک نهاد مالی است.

ما معتقدیم اگر هر چه سریع‌تر این صندوق به یک نهاد مالی طبق قوانین بازار سرمایه ایران تبدیل نشود، سونامی نارضایتی فرهنگیانی که تا سال ۱۴۰۴ بازنشسته می‌شوند، منجر به تنش‌های اجتماعی و اقتصادی فراوان برای کشور و حکومت خواهد شد.

ما معتقدیم مدیران صندوق هیچ درک درستی از شرایط مخاطره‌آمیز فعلی نداشته و بیش از آنکه دغدغه‌شان عبور سالم از بحران‌های پیش رو باشد، گرفتار روزمرّگی‌های وزیر جهت پوشش منویات وی شده‌اند.

ما معتقدیم گام‌های جدی آقای نیکدل و نجف‌پور در موضوع ارزش مالکانه، هزینه‌های زیادی برای ما داشته و باید به نتیجه برسد و نباید هر مدیری حق داشته باشد به سلیقه خود مسیرهای درست پیموده شده قبلی را بی‌نتیجه رها کند.

محک ما برای سنجش سلامت گفتار و رفتار مدیران فعلی صندوق تخصیص ارزش مالکانه کل دارایی‌های موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان است، اگر این موضوع به سرانجام نرسد، این مدیران هم گرفتار ساختار مافیاساز زر و زور تزویر شده‌اند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • محمد ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    صندوق خصوصی بوده ومال مامعلمین هست

  • زری جعفرپور ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    صندوق ذخیره مختص من فرهنگی هست عضو شدم که روزی دردی ازدردخودم کم کنه نه برای عیش ونوش دیگران

  • ناشناس ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    واقعا یه عده دزد اموال فرهنگیان را غارت میکنن و مسئولین سکوت

  • ز ن ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    صندوق رویایی بود برای فرهنگیان که امروز تبدیل به عذابی شده
    زخمی در استخوان برای فرهنگی و مالک صندوق و گنجی بی پایان و در دسترس برای آنانی که نه تنها مالک نیستند که به جای خدمت بی وقفه از این گنج بهره می برند. تنها راه نجات انحلال این صندوق و پایان دادن به این سیستم فاسد است.

  • شیوا محمودنژادیان ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    صندوق ذخیره به معلمان تعلق دارد وباید درست مدیریت شود

  • طهماسبی استان فارس ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    امانتدارانی امین نبودین خیانت کردین به شریفترین وزحمتکش ترین افراد جامعه ، عهدی را که بستین وفا نکردین . شما جماعتی خیانتکار و غیر قابل اعتمادین . صندوق ذخیره را به خود فرهنگیان واگزار کنید که در تصمیم گیری شایسته تر و سزاورترن

  • مریم حیدری ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    لطفا هر چه سریعتر تمام املاک و داراییهای صندوق فروخته شود و اموال آن بین فرهنگیان عضو صندوق بر اساس سابقه عضویت و ارزش مالکانه تقسیم شود . صاحب صندوق فقط و فقط ما فرهنگیان عضو صندوق هستیم نه مدیرعامل و معاونینش و نه حتی وزیر و رییس جمهور و هیچ کس دیگری مالک صندوق نبوده و نیست و نخواهد بود لطفا اموال صندوق را به ما اعضای صندوق برگردانید تا خودمان در مورد آن تصمیم بگیریم .

  • اعظم تات ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    بنده ۲۸سال عضو صندوق بودم وخیلی امیدوارکه بعدازبازنشستگی
    پول خوبی به دست می آورم متاسفانه با اندگی پول تسویه کردند
    این صندوق خصوصی ویرای معلمین بوده و هیچ کس حق دخالت وتصرف در این صندوق را ندارد

  • یوسف ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    صندوق متعلق به فرهنگیان است و باید در خدمت فرهنگیان باشد

  • فاطمه قاسمی ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    با بیانات و نظرات جناب آقای مهندس سورگی در خصوص صندوق ذخیره فرهنگیان کاملا موافقم🙏

  • مریم رنگریز ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    سلام لطفا پیام ما فرهنگیان رو به مسئولین ظاهرا دلسوز برسونید یک عمر از پول ما برداشت شد برای اینکه دزدها استفاده کنند پس مسلمانی وادعای مسلمانی کجا رفت

  • رقیه ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    سلام صندوق ذخیره خصوصی هست ومال معلمان است

  • فریده فراهانی ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    با بیانات آقای مهندس مهدی سورگی کاملا مواقم.
    صندوق ذخیره فرهنگیان خصوصی است و فقط به دست معلمان گردانیده شو دوهیچ ارگان دیگری حق دخل و تصرف در صندوق ندارد.

  • عزیزه دباغی ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    صندوق ذخیره فرهنگیان همانطور که از اسمش پیداست خصوصی بوده و متعلق به فرهنگیان میباشد پس همه چیز را بسپارید به خود فرهنگیان 👋

  • اکرم خجستگی ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    صندوق ذخیره فرهنگیان خصوصی و متعلق به معلمین هست و هیچ ارگان دیگری حق دخل و تصرف در آن را نداره
    حق معلمان را به خودشان واگذار کنید

  • ناشناس ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    موافق صد در صدی پیام آقای سورگی هستم

  • شهناز سعیدی ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    سخن حق جواب ندارد .وقتی اولین گام را در این راه گذاشتیم به هیچ وجه به این روز های بد نمی اندیشیدم .

  • قاسمی ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    سلام
    سال ۷۶ با همین دروغهایکه به ما گفتن عضو صندوق ذخیره شدم و به گمان اینکه در بازنشستگی یه سرمایه خوب خواهم داشت. اما حیف که از اعتماد ما سواستفاده شد و سود این سرمایه هنگفت به جیب یه عده خاص رفت. بازم سر فرهنگیان کلاه گشادی گذاشتن. درود به شرف مهندس سورگی .

  • مهربان ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    درود بر جناب مهندس سورگی، برادر گرامی درد دل اکثر فرهنگیان را خوب بتصویر کشیدی، سی سال دست درازی به اموالی که امانتدارش بودند ،بهنگام جذب عضو برای صندوق چه بهشتی را برای ما ترسیم کردند.حالا که بازنشسته شدیم می بینیم بهشت برای خودشان بود از پول من فرهنگی.جناب مهندس چی فکر می کردیم چی شد.چشم باز کردیم دیدیم پولمان بتاراج رفته و تازه طلبکار هم هستند.

  • قاسمی ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    با سلام
    با احترام تمام بیانات همکار بزرگوار آقای سورگی عین حقیقت است و امیدواریم به زودی به حق خود و دریافت ارزش مالکانه واقعی برسیم.
    با تشکر از همکار گرامی

  • منصور تشکری ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    ما فرهنگیان عضو صندوق خصوصی ذخیره فرهنگیان ۳۰ سال از حقوق ما کم شد و ر اختیار صندوق قرار گرفت ک وقتی بازنشسته شدیم ب اصطلاح عصای دستمان شود ولی صندوق خصوصی فرهنگیان شده:ا-حیاط خلوت دولت ودولتیان۲-خالی کردن جیب معلمان ب نفع کانونهای قدرت۳-محاسبه ارزش مالکانه ب صورت مدل قطره چکانی(آنهم دروغی) ک بتوانند بسیاری از دارایی های معلمان عضو صندوق را کتمان کرد

  • مریم پورطالبی ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    متاسفانه صندوق ذخیره فرهنگیان به نام فرهنگیان است و به کام کسانی که نه تنها فرهنگیان را به هیچ می انگارند .بلکه اموالشان راهم به یغما می برند .
    بایداموال فرهنگیان به خودشون واگذارشود . وگرنه عواقب بدی به دنبال خوهد داشت.

  • کریمی ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    سلام .صندوق ذخیره فرهنگیان .حق الناس هست از آتش جهنم بترسبد

  • فرهنگی ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    من امیدی به پیگیری مسولین ندارم چون سرشون به آخور خودشون بنده. کاش یه همت میکردیم منحل میکردیم صندوق رو. جلو ضرر رو هر وقت بگیری منفعته حداقل این مفت خورها جل و پلاسشونو جمع کنن .مام اینقدر عذاب نکشیم.

  • حوریوش حشمی ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    صندوق ذخیره فرهنگیان خصوصی ومتعلق به معلمان است وهیچ ارگان دیگری حق دخل وتصرف درآن راندارد

  • غلامی نژاد ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    فرمایشات جناب مهندس سورگی کاملا صحیح می باشد .امیدواریم که وضعیت ارزش مالکانه مشخص شود و اموال فرهنگیان به مالکان اصلی برگردد.

  • حلیمه بیدختی ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    این صندوق مختص فرهنگیان است و هیچ شخص دیگر غیر از فرهنگیان یا ارگانی حق دخل و تصرف و دخالت در آن را ندارد.

  • رویا زارع شاهی ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    به نظر اینجانب مسئله صندوق ذخیره فرهنگیان برای تمامی افراد به شکل حقیقی و حقوقی کاملا روشن است وپرواضح که صندوق ذخیره فرهنگیان از پول دسترنج و زحمت و حقوق فرهنگیان تشکیل شده و تمامی اموالی که داراست و تا بحال کسب کرده فقط و فقط متعلق به فرهنگیان عضو می باشد و باید تمامی اموال به شکل ارزش مالکانه به فرهنگیان عضو واگذار گردد تا دست تمام افرادی که هیچ ربطی به این صندوق ندارند از این اموال بحق فرهنگیان کوتاه شود

    • لیلا دهقان نژاد ارسالی در
      شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

      صندوق ذخیره فرهنگیان سرمایه متعلق به فرهنگیان کشوراست و با پرداخت مبالغی از ۲۷ سال پیش این صندوق تشکیل شده باید سود و درآمد آن نیز به فرهنگیان برسد و بین همکاران سهام آن طبق ارزش مالکانه تقسیم شود و با مدیریت صحیح به شکوفایی این صندوق کمک کنیم

  • خدیجه تقی پور ارسالی در
    پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

    ااین صندوق. مال ماست سودش باید به جبیب مابره ما راضی نیستیم ریالی از این صندوق به دست نا اهلان بافته

  • هاشم ارسالی در
    شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

    سلام وقت بخیر ، چرا نظرات ارسالی درج نگردیداست ؟
    صندوق ذخیره فرهنگیان مختص فرهنگیان عضو بوده ، هست و خواهد بود ؟

  • ناشناس ارسالی در
    شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

    تمام اموال صندوق ذخیره متعلق به معلمان است.باید دست نااهلان از این اموال کوتاه شود .اگر توانایی مدیریت آن را ندارید فروخته شود و حق السهم معلمان پرداخت شود .

  • شراره شهریزاد ارسالی در
    شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

    بنده موافق نظرات و افکار مهندس سورگی هستم ،با یه دیدگاه دیگه ۳۰سال پیش وارد صندوق شدیم عملا چیزی که به ما نشان دادند عکس همه وعده هاشون بود ،حال وقت آن رسیده به تعهدات خودشون به درستی عمل کنند و پاسخگو وعده های عمل نشده باشند.

  • ساره درویش ارسالی در
    شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

    سلام چرا نظرات ما درج نمیشه صندوق ذخیره مال فرهنگیاک است یعنی خصوصی باید سرمایه و سودش بین ما تقسیم بشه نه بین خودشون!! تا تمام غارت نشده برش گردونید🙏🙏

  • مسعود ضیائی ارسالی در
    شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

    متاسفانه صندوق ذخیره فرهنگیان ، یک حیات خلوت امن برای عده ای سود جو شده است

  • علیرضا ارسالی در
    شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

    متأسفانه ثمره اعتماد به دولت، آموزش و پرورش و هیأت امنای صندوق جز خسارت نبوده است. بهتر است صندوق منحل شده و اموال آن بین اعضا تقسیم شود تا شاید بخشی از خسارت اعضا جبران شود.

  • زهرا بهمن پور ارسالی در
    شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

    صنوق ذخیره پولیه که از معلمان زحمتش گرفته شده برای عده ایی نان شده برای لفت لیس کردن مسئولین از خدا بی خبر ،،باید اموال وپول معلما بهشون برگردونده بشه

  • ناشناس ارسالی در
    شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

    با تشکر از جناب مهندس صندوق دخیره با تمام وسود وزیان مختص فرهنگیان است وباید دست تمام کسانی که در آن دخل وتصرف بیجا داشته وبه دنبال منافع شخصی هستند کوتاه شود وبه فرهنگیان برگردد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها