کد خبر: 659438
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۷ ۱۷:۱۳:۵۲
| |

غذاهای ملایر، تجربه‌ای متفاوت از آشپزی ایرانی

ملایر یکی از شهرستان‌های استان همدان است که علاوه‌بر قدمتی طولانی، غذاهای خاص و بسیار لذیذی نیز دارد. شما می‌توانید با تهیه بلیط قطار ملایر، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به این شهر سفر کرده و از مکان‌های گردشگری و غذاهای خاص آن لذت ببرید.

غذاهای ملایر، تجربه‌ای متفاوت از آشپزی ایرانی
کد خبر: 659438
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۷ ۱۷:۱۳:۵۲

 برای این‌که سفر مفیدتری را پشت سر بگذارید، بهتر است تا قبل از آغاز حرکت، با غذاهای این منطقه آشنا شوید؛ به‌همین‌دلیل، تصمیم گرفتیم تا در این مطلب به بررسی معروف‌ترین غذاهای ملایر بپردازیم.

تاریخچه ملایر

با کاوش‌هایی که در سال‌های اخیر در شهر ملایر انجام شده‌، این نتیجه به‌دست آمده که ملایر از سه لایه تاریخی مختلف تشکیل شده است. این لایه‌ها به‌ترتیب به دوره‌های سکونت مادها، پادشاهی هخامنشیان و پادشاهی ساسانیان مرتبط هستند. مردم ملایر به زبان‌های لری و لکی صحبت می‌کنند و از دیدگاه زبان‌شناسی، یکی از غنی‌ترین انواع گویش زبان لری متعلق به این منطقه است.

در مورد نام‌گذاری شهر ملایر تئوری‌های مختلفی وجود دارد. کلمه ملایر از زوایای مختلف می‌تواند معناهای متفاوتی داشته باشد؛ بعضی از باستان‌شناسان این کلمه را به ‌معنای «خانه آتش» می‌دانند و بعضی دیگر، آن را به معنای «سرزمین آریایی‌ها» تفسیر می‌کنند. باوجود این‌که در متون کهن اشارات چندانی به ملایر نشده است، اما آثار تاریخی فراوانی از این منطقه به‌دست آمده‌اند که نشان می‌دهد شکل‌گیری تمدن در ملایر به هزاران سال پیش بازمی‌گردد. به ‌عقیده عده‌ای از تاریخ‌دانان، دلیل عنوان‌نشدن نام این شهر در متون باستانی، شرایط خاص آن در طول تاریخ و نداشتن مرکزیت مشخص بوده است.

فرهنگ، آب‌وهوا، جغرافیا و...، همگی دست‌به‌دست هم داده‌اند تا ذائقه غذایی خاصی در ملایر شکل بگیرد. ارتفاع بالا و سرمای شدید هوا، سبب شده تا سبک آشپزی در این منطقه با سایر نواحی ایران متفاوت باشد. اگر شما نیز قصد تست غذاهای بی‌نظیر ملایر را دارید، می‌توانید در پیش فروش بلیط قطار ملایر شرکت کرده و سفرتان را آغاز کنید.

بهترین غذاهای ملایر

بعضی از بهترین غذاهای ملایر که به‌هیچ‌عنوان نباید از دست بدهید عبارت‌اند از:

آش خشکبار

آش خشکبار همان‌طور که از اسم آن مشخص است، با استفاده از انواع خشکبار ازجمله آلو‌خشک، قیسی (پر زردآلو)، آلوچه خشک و... پخته می‌شود. آش خشکبار معمولا به‌عنوان عصرانه مصرف شده و در وعده‌های اصلی غذایی جایگاهی ندارد؛ اما می‌توان با مصرف نان در کنار این غذا، آن را به‌عنوان یکی از وعده‌های اصلی نیز میل کرد.

طعم آش خشکبار معمولا ترش و ملس است. هریک از اهالی ملایر با‌توجه‌به سلیقه شخصی خود، این غذا را به‌شیوه خاصی طبخ می‌کند. لازم به ذکر است که در کنار خشکبار، حبوبات مختلف ازجمله لوبیا و عدس نیز در پخت این غذا استفاده می‌شود.

آش بادمجان

یکی دیگر از غذاهایی که با خرید بلیط قطار ملایر و سفر به این شهر می‌توانید آن را تست کنید، آش بادمجان است. این آش شباهت زیادی با حلیم و کشک‌بادمجان دارد اما نسبت به آن‌ها بسیار رقیق‌تر بوده و بسته به سلیقه، ترکیبات آن نیز می‌تواند متفاوت باشد. از مهم‌ترین موادی که در پخت آش بادمجان مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به بادمجان، گوشت گوسفندی، بلغور گندم، پیاز و عدس اشاره کرد.

برای دست‌یافتن به آش بادمجانی لذیذتر، می‌توانید از آب قلم نیز استفاده کنید. بدین‌صورت که آب قلم را همراه با گوشت به‌خوبی پخته و سپس سایر مواد را به آن اضافه کنید. لازم به ذکر است که افزودنی‌های مرسوم مانند پیازداغ یا کشک نیز می‌توانند طعم آش بادمجان را به مقدار زیادی دلچسب‌تر کنند.

آبگوشت فلفل

آبگوشت یکی از غذاهای محبوب ایرانیان است که اهالی هر شهر آن را به‌شیوه خاصی می‌پزند. آبگوشت فلفل ملایر یکی از لذیذترین آبگوشت‌ها است که پیشنهاد می‌کنیم بعد از شرکت در پیش فروش قطار و سفر به این شهر، چشیدن طعم بی‌نظیر این آبگوشت را از دست ندهید. به غیر از موادی که به‌صورت معمول در پخت آبگوشت مورد استفاده قرار می‌گیرند، مقدار زیادی فلفل سبز نیز در طبخ این آبگوشت استفاده می‌شود. استفاده از فلفل سبز تازه، باعث می‌شود تا غذا علاوه‌بر طعمی جذاب، عطری بسیار بی‌نظیر نیز پیدا کند.

معمولا اغلب سفره‌خانه‌ها و کافه‌های سنتی ملایر این آبگوشت را سرو می‌کنند. توجه داشته باشید که به‌خاطر چربی زیادی که آبگوشت فلفل دارد، معمولا به‌عنوان نهار سرو می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، اگر قصد تست‌کردن این غذا را دارید، بهتر است هنگام ظهر به یکی از رستوران‌های شهر مراجعه کنید.

بهترین روش برای رفتن به ملایر

امروزه راه‌های زیادی برای رفتن به ملایر وجود دارد که می‌توانید طبق سلیقه شخصی خود یکی از این راه‌ها را انتخاب کنید؛ اما اگر می‌خواهید در کنار تجربه سفری راحت، هزینه چندانی را نیز متحمل نشوید، پیشنهاد می‌کنیم که نسبت به خرید بلیط قطار ملایر اقدام کرده و سفر ریلی را تجربه کنید. ایستگاه قطار این شهر از سال ۱۳۹۰ تاکنون فعال بوده و با اتصال به راه‌آهن اراک، این قابلیت فراهم شده است تا از بسیاری از شهرهای ایران بتوان به ملایر سفر کرد.

یکی از نکاتی که نه‌تنها در رابطه با بلیط قطار ملایر، بلکه در رابطه با بلیط سایر خطوط ریلی کشور نیز وجود دارد، این است که معمولا در ایام تعطیل ظرفیت قطارها به‌سرعت تکمیل می‌شوند و عده‌ای از گردشگران نمی‌توانند بلیط موردنظرشان را تهیه کنند؛ به‌همین‌دلیل، بهتر است قبل از آغاز سفر، در پیش فروش بلیط قطار شرکت کرده و تمامی ملزومات سفر را از قبل آماده کنید.

خرید بلیط قطار در کوتاه‌ترین زمان ممکن

فراگیری اینترنت سبب شده است تا بسیاری از کارهایی که در گذشته با دردسر فراوانی انجام می‌شدند، امروزه به‌راحتی قابل انجام باشند. به‌عنوان مثال، درگذشته گردشگران مجبور بودند تا برای برنامه‌ریزی سفری ساده، به چندین آژانس مسافرتی مختلف مراجعه کنند؛ اما امروزه می‌توانند از‌طریق اینترنت و با چند کلیک، بهترین خدمات ممکن را دریافت کنند. اگر شما نیز می‌خواهید سفری خاطره‌انگیز را برای خود و خانواده‌تان رقم بزنید، پیشنهاد می‌کنیم که در اولین فرصت به وب‌سایت فلای تودی مراجعه کنید.

فلای تودی یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های مسافرتی کشور است که از سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را در حوزه گردشگری آغاز کرده و گستره خدماتی که امروزه ارائه می‌دهد، به‌نحوی است که تمامی بخش‌های این حوزه را پوشش می‌دهد. علاوه‌بر پیش فروش بلیط قطار، خدمات مرتبط با فروش بلیط هواپیما، فروش بیمه مسافرتی، تهیه ویزا و... نیز توسط این مجموعه ارائه می‌شوند. با فلای تودی، دیگر نیازی به مراجعه به آژانس‌های متعدد نبوده و می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تمامی ملزوماتی را که برای رفتن به یک سفر خاطره‌انگیز نیاز دارید، تهیه کنید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها