کد خبر: 659213
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۶ ۲۱:۴۰:۰۰
| |

احتمال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو چقدر جدی است؟

جمیله کدیور در یادداشتی برای روزنامه اطلاعات احتمال صدور حکم بازداشت برای مقامات ارشد اسرائیل را بررسی کرده است.

احتمال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو چقدر جدی است؟
کد خبر: 659213
|
۱۴۰۳/۰۲/۱۶ ۲۱:۴۰:۰۰

جمیله کدیور در یادداشتی برای روزنامه اطلاعات احتمال صدور حکم بازداشت برای مقامات ارشد اسرائیل را بررسی کرده است. 

به گزارش اطلاعات، در بخش‌هایی از این یادداشت می‌‌خوانید:

 

هر چند تاریخ مصرف سیاسی نتانیاهو به سر آمده و مضرات حضور او در عرصه سیاسی اسرائیل بیش از منافع او برای متحدان غربی است، با این وجود، اگر حکم بازداشت مقامات ارشد اسرائیل  از جمله نتانیاهو صادر شود، این اتفاقی بزرگ هم برای خود دیوان کیفری بین المللی، هم برای مردم فلسطین، هم برای اسرائیل و هم برای متحدان اسرائیل خواهد بود. هر چند تلاشهایی در جریان است که با فشار بر دیوان   از صدور حکم جلوگیری شود، یا به موازات آن،  علیه مقامات حماس نیز حکم صادر شود.

از اسرائیل که خود را «تنها دموکراسی منطقه!ْ» و صاحب «یکی از اخلاقی‌ترین ارتش های جهان!» می داند، هم در دادگاه بین‌المللی دادگستری به‌خاطر نسل‌کشی و هم در دیوان کیفری بین‌المللی به خاطر جنایت هایش شکایت شده است. گذشته از مخدوش شدن اعتبار رژیم صهیونیستی در بین افکار عمومی جهانیان به خاطر این دو شکایت در دو نهاد مهم بین المللی، حکم صادره توسط دیوان کیفری می تواند:

 اول. حیثیت اسرائیل را هم در داخل و هم در خارج بین متحدانش   به طور جدی خدشه دار کند و هزینه دفاع و حمایت از آن را بالا ببرد.

دوم. امکان سفر به ۱۲۴کشور عضو دیوان را از مقامات ارشد و هر یک از مجرمین اسرائیلی دیگر بگیرد.

سوم. هر گونه حضور محکومین را در مناطق اشغالی فلسطین، از جمله در شهرک های غیر قانونی ساخته شده اراضی اشغالی از آنها سلب کند.

چهارم. با توجه به حمایت و کمک های نظامی آمریکا و کشورهای اروپایی از جنگ اسرائیل در غزه، حکم محکومیت مقامات اسرائیلی می تواند جرقه شکایت های جدید علیه مقامات آمریکایی و غربی را بزند. همچنانکه مایک جانسون، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام نگرانی کرده که «اگر دولت بایدن دیوان لاهه را به چالش نکشد، این دیوان ممکن است قدرتی بی‎‌ سابقه برای صدور احکام مشابه علیه رهبران سیاسی، دیپلمات‌ها و نظامیان آمریکایی کسب کند و حاکمیت آمریکا را به چالش بکشد.»

پنجم. این حکم برای کشورهای عضو  از جمله دراروپا نیز در صورت عدم تمکین، پر هزینه است. کشورهای اروپایی پیش از این در سال ۲۰۲۳از حکم بازداشت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور ی روسیه توسط دیوان بین‌المللی کیفری به‌خاطر جنایات در اوکراین حمایت کرده بودند؛ ازاین رو، مخالفت یا انتقاد از کیفرخواست دیوان کیفری بین‌المللی علیه مقامات اسرائیلی برای آنها دشوار خواهد بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها