کد خبر: 374933
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۴ ۱۳:۲۴:۲۷
| |

سعداله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا:

سردار سلیمانی فرمانده میدانی اخراج آمریکا از عراق بود

زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: سردار سلیمانی فرمانده شجاع و مدبر میدانی برای پیاده‌کردن طرحی بود که کشورهای منطقه و حتی سعودی‌ها روی آن اجماع داشتند؛ چون به هم خوردن سایس‌پیکو باعث تجزیه عربستان به چند کشور می‌شد.

سردار سلیمانی فرمانده میدانی اخراج آمریکا از عراق بود
کد خبر: 374933
|
۱۳۹۸/۱۰/۱۴ ۱۳:۲۴:۲۷

اعتمادآنلاین| سعداله زارعی، کارشناس مسائل غرب آسیا، در برنامه زنده شبکه خبر با اشاره به اهمیت مجاهدت‌های چندین ساله سپهبد شهید قاسم سلیمانی در منطقه اظهار داشت: وقتی جورج بوش عراق و افغانستان را گرفت یک تئوری توسط بوش مطرح شد که باید نقشه خاورمیانه تغییر کند و ما قواعد «سایس‌پیکو» را قبول نداریم و باید ساختاری جدید ایجاد شود که باید مرزهای جدید، کشورهای جدید و تقسیم‌بندی‌های جدید را پدید بیاورد.

وی با بیان اینکه حتی ایران هم مخاطب طرح آمریکایی‌ها بود گفت: طبق نقشه‌ای که منتشر کردند ایران به پنج کشور تجزیه شده بود و قرار بود طرح پیاده شود.

زارعی ضمن تاکید بر اینکه کشوری که طرح جدید آ‌مریکا را به هم زد جمهوری اسلامی ایران بود گفت: در سال‌های 81 و 82 قدرتی مقابل آ‌مریکا وجود نداشت و از روی دیگر روس‌ها درگیر مسائل خود بودند و چینی‌ها هم اصلا ادعایی در این خصوص نداشتند، بنابراین در این فضا آمریکایی‌ها گفتند ما سایس‌پیکو را قبول نداریم و باید خاورمیانه بزرگی ایجاد شود که منظورشان تجزیه دوباره کشورها و تغییر کلی نقشه کشورهای منطقه بود.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در همان روزهایی که ‌آمریکایی‌ها عراق را تازه اشتغال کرده بودند رهبر انقلاب فرماندهان سپاه را فرا می‌خوانند و به آنها اعلام می‌کنند که این طرح آمریکا در عراق و منطقه است و این طرح باید شکست بخورد و ما می‌توانیم شکست بدهیم.

زارعی با بیان اینکه سردار سلیمانی و سایر فرماندهان برای خارج کردن عراق از اشتغال نظامی توسط ‌آمریکا برنامه‌ریزی کردند و در نهایت با یک مهندسی دقیق و هوشمندانه موفق شدند در فاصله‌ای هشت ساله عملا عراق را از اشغال خارج کنند، تصریح کرد: در سال 2007 آمریکا به این نتیجه رسید که باید از عراق خارج شود و طبق قرارداد امنیتی که امضا شد قرار شد از سال 2009 تا 2011 نیروهایش را خارج کند و خارج هم کرد.

وی با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی فرمانده میدانی اخراج آمریکا از عراق بود، گفت: همچنین در بحث داعش هم اگر ابتکار سردار سلیمانی و مجاهدت مردم عراق در صحنه نبود الان کل عراق در اختیار داعش بود و تمام حرم‌های ائمه ویران شده بود و هزاران نفر بلکه میلیون‌ها شیعه را از دم تیغ گذرانده بودند و نهایتا امروز عراق کانون خطر بزرگی برای تمام کشورهای منطقه بود و این اتفاق، تهدیدی بزرگ برای عربستان، ترکیه، کویت و بسیاری از کشورهای منطقه می‌شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: سردار سلیمانی چیزی را پیاده کرد که با منافع عموم تطبیق داشت و در مقابلش جبهه سنگینی متشکل از اروپایی‌ها و آمریکا و برخی کشورهای منطقه و همچنین تروریست‌های آموزش‌دیده منطقه حضور داشتند.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها